|  
  |  
  |  
  |  
  |  
  |  
  |  
  |  

Några ord.......
Första gången vi öppnade en låda innehållande en Scorpionhjälm blev vi väldigt fundersamma och trodde dom hade packat fel??? vilka dårar tänkte vi och öppnade nästa hjälmlåda.......likadant i den, vad fasen??

Vi tog upp hjälmarna, satte dom på huvet och gick till datorn för att kolla vad som egentligen stod i beskrivningen............. vi hade helt missat texten om att ett extra innerfoder medföljde hjälmen (VX-20), bara det värt massor med pengar, bara för att kunden ska kunna byta det svettiga fodret mellan racen, det tyckte vi var en väldig fördel gentemot andra hjälmar vi haft i våra händer, ganska nice med att ha en torr hjälm istället för en kall blöt äcklig sak.

Nåja, glatt överraskade över våra nyfunna hjälmar insåg vi även att skärmen var lite speciell, går den verkligen sönder om man kraschar? den var ju så böjlig och mjuk, kanon tänkte vi och monterade skärmen, på med hjälmen igen och roade oss med att pumpa luft i och ur hjälmen ett bra tag.

Hjälmen sitter sjukt bra på skallen, iaf våra.
Dessutom kör våra barn med hjälmarna också, XS-S passar och det mindre ytterskalet på XS-M är bara till fördel.

Vi kände oss som små barn som precis fått en radiostyrd bil i julklapp, den känslan ville vi föra vidare och därför är vi återförsäljare för scorpionhjälmarna.

/SpeedGear

 

Hjälmens vikt - för eller mot säkerhet?

Vikt på mc-hjälmar är ett hett ämne och många tillverkare tar genvägar för att få ner vikten.

Den ständiga jakten på gram gör att många tummar på både sanning och säkerhet för att kunna prestera bra viktsiffror.

- För att tillverka en skyddande och godkänd hjälm behöver man först ett ytterskal.
Scorpion tillverkar sina hjälmskal i polykarbonat eller fibermaterialet (TCT). Viktskillnaden på skal i dessa material är ca 200g till fibermaterialets fördel. Scorpion har dessutom valt att inte tillverka sina exklusivare hjälmar i karbon, vilket kunde sparat ytterligare några gram, pga säkerhet... 

Ytterligare ett alternativ för att spara vikt på skalet är att göra större hål för t.ex ventilation i det, vilket försämrar säkerheten då skalet på vissa ställen helt saknas.

- Nästa ställe man kan spara vikt på är innermaterialet i hjälmen (EPS). Ett tunnare lager ger en lättare men mindre skyddande hjälm.

- Även designen/trycket på hjälmen påverkar vikten på hjälmen. Grafik och klarlack väger ca 150g.

- Luftintagsventiler och pumpsystem lägger även de på extra gram, men är viktiga funktioner säkerhetsmässigt.

Många hjälmtillverkare redovisar felaktiga viktsiffror (endast vikten på den lättaste storleken) och somliga har valt att väga sina hjälmar utan visir, innerfoder mm.

För att tillverka en säker och bekväm hjälm krävs en viss vikt på hjälmen.

Ser man leverantörer som erbjuder hjälmar med extremt låga viktsiffror, så kan man nästan vara säker på att det tummas på antingen säkerhet eller sanning.

Scorpions hjälmar är så lätta som möjligt, men de tar inga genvägar när det gäller din säkerhet...

 

Hjälmar optimerade efter respektive marknad.

Scorpionhjälmar finns att köpa på flera kontinenter och för att kunna få hjälmarna så anpassade som möjligt efter respektive marknad så har Scorpion olika hjälmar i t.ex Europa och USA.

Dels skiljer sig formen på hjälmarna något på de olka kontinenterna, en form för Europa, en för USA och en för asiatiska marknaden, allt för att ursprungsskalet ska passa optimalt för huvudformen på användarna.

Även säkerhetskraven och testerna är olika på marknaderna. Amerikanska hjälmarna är t.ex tvungna att ha ett tjockare skal för att klara testerna för t.ex Nascar. Där måste en hjälm klara upprepade slag mot exakt samma punkt. Nackdelen med detta är att vikten på hjälmen ökar.

Alla hjälmar från Scorpion Europe uppfyller de Europeiska kraven. De öppningsbara modellerna EXO-900 Air och EXO-300 Air är även godkända både som integralhjälmar och jethjälmar. Detta innebär att de i stängt läge uppfyller kraven som ställs på en integralhjälm.

För att en hjälm ska vara laglig att framföra på allmän väg i Sverige så måste den vara E-godkänd. Är din hjälm inte E-godkänd kan det leda till böter eller försäkringsproblem vid ev. skada.

 

När du väljer en Scorpion...

...är det mycket mer än att bara köpa en snygg design eller en välbyggd hjälm. Du får tillverkaren av din hjälms vision, partnern för din säkerhet och din glädje i vardagen. Scorpions vision och filosofi kan sammanfattas i fem ord: Skydd, Estetik, Dynamik, Komfort och Innovation. Fem värderingar som alla finns representerade på samtliga av våra hjälmmodeller och som känner varje gång du bär en hjälm med SCORPION´s logotyp.

På bara några få år har Scorpion erövrat marknaden för MC, Scooter och Quad i Europa, tack vare nytänkande och innovationer som revolutionerar din komfort och säkerhet.

Hjälmarna är testade och godkända av världsförare på alla typer av underlag, men kanske viktigast är den uppskattning som de snygga och effektiva hjälmarna får av vardagsanvändare. ScorpionEXO representerar den nya generationens hjälmar!

Pumpsytemet AIRFIT®, Visir med Pinlock MaxVision ®, ultralätt och ännu tuffare TCT ® fiberskal, rena och eleganta linjer, nästan skräddarsydd motivmålning, ädla och effektiva material, oslagbart värde för pengarna... på SCORPION tar vi inga genvägar när det gäller din säkerhet och din njutning!

Oavsett om du kör på gata, racebanan (Exo-serien) eller Off-Road (VX-serien), finnas en Scorpion gjord för dig!

GET STUNG!!