|  
  |  
  |  
  |  
  |  
  |  
  |  
  |  

STORLEKSGUIDE:

X-Small: 53-54cm Small: 55-56cm
Medium: 57-58cm Large: 58-59cm X-Large: 60-61cm

Är du osäker på din storlek så kan du ta ett måttband och mäta omkretsen runt ditt huvud. En hjälm ska alltid kännas aningen trång när den är ny. Är hjälmen bekväm och skön direkt vid köpet finns risken att den snart är för stor. En hjälm ska aldrig vara för stor!

Dessa hjälmar måste upplevas, vi tror inte du vill åka i något annat efter det.

 

- Vår rekommendation är att man bör byta till en ny hjälm efter 1-3 år för att få en fullgod säkerhet. Främst för att innanmätet i hjälmen tappar sin stötdämpande förmåga över tiden, eftersom MC-hjälmar är mycket känsliga för fukt och solljus. Ytterligare en faktor som påverkar säkerheten är att hjälmens skal torkar ut och blir skört efter några år. Tyvärr finns det en stor okunskap om detta och därför kör många omkring med hjälmar som inte är tillräckligt säkra.

När du krockar vill huvudet i allmänhet framåt. Du böjer då huvudet och ju högre tyngdpunkten är placerad desto mer fel framåt kommer den att hamna i detta scenario. Det innebär att den högre tyngdpunkten (även vid samma vikt på olika hjälmar) kommer att fresta på nackmusklerna kanske till den gräns där du inte förmår mer. Om du tänker dig att tyngdpunkten är i höjd med visirets ovankant vid örat och du böjer huvudet framåt, hur långt kan du då böja huvudet innan tyngdpunkten ligger framför halsen?

Om du har tyngdpunkten vid skärmens nedre kant istället kan du böja huvudet betydligt mer. Det här är ett ofta förbisett säkerhetsmoment. Eftersom hjälmarnas nederkant inte ingår i testnormen och de flesta hojåkare vet att hjälmen ska vara lätt kan mindre nogräknade hjälmtillverkare tunna ut skalet i denna del av hjälmen utan att hjälmen får sämre testresultat. Det är bara du som får sämre säkerhet eftersom tyngdpunkten hamnar betydligt högre. Så vikten är absolut inte den enda delen av resonemanget, man måste lägga till att viktreduceringen inte får påverka övriga säkerhetsmoment negativt.

En del kunder reagerar över hakbandets stängning på mer påkostade hjälmar. Säkrare hjälmar stängs alltid med s.k. D-öglor. Det är två D-formade metallringar där man drar hakbandet först genom båda och sedan tillbaks genom den ena. Det ger ett mycket säkert stängningssystem och är ett krav i professionella sammanhang. Kommer vi över nivån 3.000:- så förekommer inga snabbspännen eftersom de inte är säkra nog. Under det senaste året har en hel del billigare hjälmar också fått denna säkerhetshöjande låsning. Man slipper en infästning av hakremmen och dessutom slipper man en stor metallklump vid halsen. Du känner skillnaden tydligt om du låser hjälmen och viker huvudet framåt, snabblåset känns rätt rejält på de flesta i det läget. Vissa billigare hjälmar har en taggad hårdare plastbit som skjuts in i låsmekanismen. Det behövs naturligtvis inte alltför stor kraft för att en sådan låsning ska rappa och lossna. Hakband måste ha både realistisk fastsättning i skalet och realistisk draghållfasthet i själva hakbandet så om låsningen är tveksam blir det som med alla kedjor, ingen är starkare än sin svagaste länk. De mer seriösa snabbspännena har låsning i metall oftast utformad som en pil eller en fyrkant med ett hål i. Det är oftast bara en yta på ca 3 mm bredd och 1 mm höjd som då håller låsningen och det kan aldrig uppnå samma styrka som D-ringar.

Lycka till med ditt val av hjälm och offra gärna fem minuter extra innan du bestämt dig.

Du ska trivas i hjälmen många år, och förhoppningsvis inte få den nytta av hjälmens egenskaper som vi beskrivit här, så håll dig på hjulen!